Röktrenderna skiftar

Det finns socialt beteende och sociala koder i samhället som skiljer sig mycket mellan människor i olika länder. En jämförelse mellan svenskarna och våra grannar i söder, danskarna gör det snabbt klart för oss hur mycket som skiljer sig mellan oss. Mycket beror givetvis på vilka lagar, regler och sociala regler som finns i landet, men dessa har givetvis byggts upp av människorna i landet. Att jämföra vissa beteende mellan fransmän och svenskar kan ibland göra mig förvirrad, yr och lite smått galen. På vissa sätt är fransmän så annorlunda, både positivt och negativt.


Varje gång jag i Sverige går förbi en person som röker håller jag andan för att jag vet att min astma mår bättre av att inte andas in röken. Om jag skulle göra det i Frankrike, skulle jag dö. Det är väsentligt många fler som röker här. Det är dessutom en helt annan rökkultur än i Sverige, trots att det börjar komma fler och fler förbud. Väldigt många uteserveringar är öppna året om. Många är dessutom inredda med inte bara värmare, utan även inklädda i plastväggar- och tak. Som ett förtält på en husbil har många restauranger förtält som sina uteserveringar. Detta för att fransmännen ska kunna sitta ute och äta – kunna röka samtidigt. Det är nämligen inte tillåtet att röka inne i restaurangerna. Efter en runda i stan upptäckte jag att flera av uteserveringarna är fullsatta medan det är få som sitter inne i restaurangen. Rökningen har alltså tagit överhand.


I Sverige går vi mot en trend att rökning är väldigt ”ute” och något som börjar bli mer tabu. Allt fler försöker rentvå sig med sig med frasen ”jag bara feströker” eller ”jag kan sluta när jag vill”, men i Frankrike är det inte ens på tapeten att fråga om varför någon röker. Frankrike är påväg, men det går lite långsammare här än i Sverige, lite samma som i Danmark där också väsentligt många fler röker än i Sverige!


/Katarina, brunch, långpromenad i det vackra vädret och sen bio

Kommentarer

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0