Fransk parkering - ett fenomen

Vad har hänt med det Frankrike jag en gång kände. Bilister på trottoarerna, köra mot rött, nästan över fotgängare, in i andra bilister, meja cyklister, inte blinka vid byte av fil, köra om på insidan. Har fransmännen någonstans insett att det är bättre att vara försiktiga? Nej, jag tror inte att fransmännen på lång tid kommer förändra sitt beteende för att de har fått en insikt. Det är ”makten” som har kommit på dem. Jag kan inte minnas att jag någon gång tidigare sett parkeringsvakter i Frankrike. Det är säkert för att jag varit så liten att jag inte lagt märke till dem. I Dijon ser jag parkeringsvakter varje dag. Det är även de dagar då min enda tid ute är totalt 20 minuter – 10 min påväg till bussen på morgonen och 10 minuter hem från busstationen genom stan. I Lund ser jag inte parkeringsvakter så här ofta. Har ”makten” tröttnat på att ha trottoarerna fulla med bilar? Idag låg problemet i en stor vinröd van som hade parkerat halva sin bil på trottoaren. Det var fyra (!) parkeringsvakter som stod och diskuterade och var upprörda över bilen.

 

Jag kan meddela att jag givetvis ser flertalet bilar på trottoarerna varje dag. Dock är många av dem lappade!

 


/Katarina, har givetvis lyckats inleda första dagen av våren med en extrem allergireaktion. Välkommen ljuvliga vår!


Kommentarer

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0