Ett franskt universitet - en upplevelse

Ja, då har jag lyckats avklara min första vecka på ett franskt universitet. Denna vecka har gått fort men mitt huvud är mycket mört efter fem fullspäckade dagar med full koncentration. Eftersom alla föreläsningar är på franska är det viktigt att sitta fullt koncentrerad varenda sekund för att inte tappa bort sig. Vår lärare är mycket bra, men oj vad ”skolan” i Frankrike är annorlunda. Det hade jag förväntat mig men skillnaderna är mycket stora. På svenska universitet utgår man ifrån att studenterna är vuxna nog (det skiljer sig givetvis mycket mellan utbildningar och lärosäten). Första dagen fick vi reda på att kommer man försent mer än tre gånger så måste man upp till programmets direktör och ha ett samtal. Varje dag har vi läxa, och ungefär var tredje dag har vi test på det vi gått genom och på läxan. Alla föreläsningar (7 st i veckan, totalt 17 h) är obligatoriska och sen finns det ytterligare föreläsningar om man vill läsa ytterligare inom specialområdena gastronomins historia och vin. Vill man gå på toaletten under en förläsning så hade jag rekommenderat att be om lov. Första dagen gick vår föreläsare igenom hur vi skulle organisera våra papper och att det var bra att ha en pärm och att vi var tvungna att ha ett block där papprena kunde rivas ut för att skriva test på och sedan lämna in. Föreläsningssalarna, eller snarare lektionssalarna och de hus där vi håller till är typ baracker. Hela campus ser ut som ett getto. Det är inte direkt UB-byggnader (Univeristetsbiblioteket i Lund) som vi huserar i. Universitetshuset (Maison de l’univeristé) är inte i närheten av varken Uppsalas eller Lunds. I Dijon skulle jag likna det vid en svamp (nu kommer säkert en viss arkitekt skälla på mig och tycka att just den byggnaden är ”arkitekturig”).

 

Jag är inte van vid att ha så lite eget ansvar men jag måste säga att jag gillar mycket av det. Jag brukar ändå gå på alla föreläsningar under en kurs eftersom jag kommer ihåg det bättre om jag både hört och läst det. Sen är det bra att få förklarat det som står i böckerna om det är något som ej är solklart. Framför allt när det gäller att jag ska lära mig ett nytt språk är det väldigt bra att gå på föreläsningar. Är det något jag inte förstår, kan jag fråga direkt. Vad det gäller läxorna är det okej för mig. Vad skulle jag annars göra om kvällarna?

 


/Katarina, har lärt sig otroligt mycket första veckan och har till och med lyckats luncha i helgen med fyra tjejer från klassen där endast ”franska” pratades (och lite japanska).


Kommentarer

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0