En jämförelse i mer eller mindre svenskhet

Sådär ja, här kommer en direkt och väldigt enkel jämförelse mellan svenska och franska IKEA. Jag vet att varuhusen kan skilja sig mycket åt inom Sverige också, men jag har besökt både små och stora varuhus runt om i vårt långa land.

 







Som kunnat läsas i tidigare inlägg hävdar jag att det finns stora sociala skillnader mellan svenskar och fransmän. Detta gör att även varuhuset IKEA känns väldigt ”franskanpassat” här i Dijon. Framför allt vad det gäller matsalen. Jag besökte IKEA en vardag under lunchtid. Mitt besök startade med att äta lunch i matsalen. Jag var så långt mina ögon nådde den enda vuxna i de två kassaköerna som hade köttbullar på sin bricka. Det var en del som tittade lite extra åt mitt håll när jag beställde köttbullar. Om det berodde på mitt dåliga uttal vid beställningen eller att jag just tagit köttbullar är ju svårt för mig att veta. På min tallrik fanns ingen lingonsylt, det serverades helt enkelt inte till köttbullarna i Frankrike. Jag var dessutom den enda av oss fem barn (?) som valde köttbullar som också valde potatismos, de andra tog en skopa pommes utan brunsås (!). Jag kan ju absolut förstå varför de vuxna inte åt köttbullar. Den andra maten som serverades var riktigt bra. Sådan gourmetmat har jag aldrig tidigare sett på något IKEA-varuhus. Det fanns bland annat moules marinières! Dessutom fanns det vinfat och små karaffer som man själv kunde fylla och ta med sig till sitt bord. Det fanns flertalet vinsorter att välja på. Dessertutbudet var enormt jämfört med svenska IKEA. Det fanns ett crêpebord med flertalet olika sylter att välja till sina pannkakor. Jag tror detta bord hade ersatt salladsbordet eftersom det icke existerade ett sådant.

 

När lunchen var avklarad och chocken efter att svenska IKEAs matsal var utbytt mot en gourmetrestaurang lagt sig, vandrade jag vidare genom varuhuset, själv! Ja, för första gången någonsin kände jag mig ensam i ett IKEA-varuhus. I vissa utrymme var jag helt ensam och hade fullt utrymme för att pilla i näsan och annat man gör när ingen ser. Det kändes som att gå i vilken annan möbelaffär som ligger ute på Svågertorp i Malmö som har en alldeles för stor yta för sitt eget bästa och sin kapacitet. Var var alla fransmän? Jo, de var i restaurangen. För där var det fullt ös. Inte bara flertalet vuxna ”jobbare” hade lämnat sina kontor för att avnjuta sin 2h siesta i IKEAs gourmetrestaurang, utan lite senare kom alla kringliggande skolors elever och åt upp sig då mackorna med brie hemmifrån inte hade fyllt upp deras magsäckar.

 

Jag fick känslan att IKEA i Dijon (kanske hela Frankrike) har varit tvungna att satsa på maten eftersom det är där pengarna kommer in. En och annan kinesisk utbytesstudent bidrog givetvis också med pengar för wookpannor, men de kommer ju endast en gång per termin. Jag funderar på en tur till IKEA en lördag istället för att se om det är då ”franskfamiljerna” tar med sig kidsen till Småland för att insupa den svenska möbeljätten!


/Katarina, ska idag på sin första föreläsning om franska viner och framför allt viner i Bourgogne.

Kommentarer

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0