Mode tillbaka i tiden

På onsdag är vi ett riktigt stort gäng som ska till Göteborgs nation för att käka buffé och dricka vin. Som ett plus på detta är det 80-tals tema. Jag som är expert på att blanda ihop 80- och 90-talet. "Googlade" 80-talet+mode och fick då direkt vibbar från barndomen. Jag växte upp på 90-talet, men syster, som är 9 år äldre, växte upp under 80-talet och där finns en hel del minnen.

Så nu tänkte jag ge min syn på 80-talets mode och kanske ge lite inspiration till mina vänner som ska med på onsdag.

Färg: Mycket neon (typ lysgult). Även cerise, orange och turkost.
Vad det gäller mönster, minns jag tryck, till exempel smurfarna på teen.
Annars något stort jag minns är tubsockorna. Sockor i pumps eller byxor instoppade i tubisarna. Annars matchades de med benvärmare eller strumbyxor i knalliga färger.
Vad det gäller överdel, är det väl jeansskjorta, krusblus, tubtopp, jeansjacka eller gigantisk skjorta.
Byxor: Cykelbyxor (åhh, fy!), skipants, 501:orna och stentvätt på jeansen.
Adidasoverallen är väl en klassiker. Orange med vita ränder?!
Vad det gäller till fossingar vet jag att mamma hade snowjoggers, men även converse, espandrillos, pumps i knalliga färger, moonboots och loafers.
När jag var fem fick jag en våffeltång av min syster. Det hade varit väldigt populär tidigare. Våfflat, tuperat med massor av hårspray, blonderat och fönat hår känns väldigt 80's. Hockeyfrillan vill jag inte ens nämna.
Till håret matchades det med blå mascara, knallrosa läppar och starka ögonskuggor.
Smyckena till höll ju även in på 90-talet. Armband längs hela armen, i knalliga färger och matchande klipps i öronen.
När det var kallt pryddes öronen av muffar. Gärna i rosa eller turkost. Jag hade ett par i turkost jag tror jag ärvt från systern.
 
"The big yes yes" som har blivit "the big no no": Axelvaddarna. Något som inte är min stil men jag minns min mamma med axelvaddar som gick att byta från kavaj till kavaj.

total 80 mini


Som ni märker är det en hel del saker som är väldigt modernt just nu, precis varit eller kommer bli väldigt "inne". Älskar när mode går runt och kommer tillbaka. Upptäckten i mormors och mammas garderob blir då som en upptäcksfärd till ett främmande land.

Självklart är det inte bara modet som var typiskt för 80-talet. Även musiken! Den jag minns mest kommer från de sista åren av 80-talet (givetvis). Så som "Heaven is place on earth", Roxette (Pretty women är mitt första filmminne), Eurythmics, självklart Madonna (som var en stor modeikon) med till exempel "The look of love", Boy George och Lili & Sussie.

Upt 2008-01-29 16:01
Kan meddela att jag nu suttit i flera timmar och lyssnat på Roxette och Eurythmics. Vilka minnen! När jag varit så liten och suttit i bilen nattetid ner till Alperna varje vinter spelade mamma alltid deras musik! "Must been talking to an angel"......



/Katarina, älskar att titta tillbaka på tiden

Kommentarer
Postat av: Vera

det ryktas om att axelvaddarna är tillbaka ;)

2008-01-29 @ 16:23:06
URL: http://verasvarld.blogspot.com/

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0