sill, betyg och minnen

Mina fingrar luktade fortfarande sill när jag hörde stånk och stök från hallen. Lillebrors hemkomst, tänkte jag. Jag gick ut i hallen för att titta efter och mycket riktigt. Med stampande fötter, irriterande, flackande blick stod han där. Min långa lillebror som för något år sedan växt som en solros mot solen. Jag känner honom så bra att jag visste att något var på tok. Han hade betygskuvertet i handen. Stort, vitt och med några ynkliga bokstäver i billigt bläck som skulle vara min brors namn.
- #kjsd7&5Q Karin "efternamn" gav mig bara G i teknik!
- Till våren höjer de alla betyg med minst femtio poäng, så var det med hela min klass, sa jag

Hur kunde min bror som funderar på att bli flygplansmekaniker, precis byggt högtalare till mig och praoat tre gånger på bilverkastäder bara få G i teknik? 

Skolan är märklig och jag kände igen hans känsla. Lärarna på min gamla högstadie skola (där han går nu) är så fruktansvärt märkliga. Betygen jag fick, var ENDAST fjäsk. Jag tillhörde fjäskeliten, men också pga det kom jag in på natur. Min bror är inte sådan, han fjäskar inte, han blir bara sur. Ska man BEHÖVA fjäska för sina betyg? Knappast, men på Skanörs Skola måste man det. Annars blir det G i teknik för den som kan mer om bilar än sin far och IG i hemkunskap för den som jobbar extra på helgerna som kock. 

Usch usch, sätt aldrig era barn på Skanörs Skola! Det började gå utför när jag gick där och nu är skolan HELT uflippad. Allt beror inte på betygen, utan det är mycket annat också så som hemliga polisförhör, mobbing, rektorer som undviker frågor och ej tar sitt ansvar. Hoppas min bror får ett bra liv trots att han gick på Skanörs Skola. Jag fick det, men svårt var det, gäller att vara stark efter att ha gått där!

Har ni frågor eller vill ställa längre frågor kan ni maila mig på [email protected]


/Katarina, tycker att Skanörs Skola är tragisk

Kommentarer

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0