Plugga i Uppsala?

1. Nollning:
Jag var lite rädd för nollningen innan jag flyttade upp. Trodde att det skulle bli som på gymnasiet med ägg i håret och dumma fjortis lekar med mera. Men ack nej, SÅÅÅÅ kul vi hade. Alla som jag träffade rekommenderade mig att gå eftersom det var då man "lärde känna alla". Jag tänkte, äsch, får se hur det blir....
Det stämde det var verkligen här som man lärde känna alla. De som ej varit med på nollning känner man inte känns det som, Det var under brännbollen i Ekonomicum parken som jag lärde känna UNDERBARA Karro och Therese. MEn man lärde även känna alla faddrar.
Vi gjorde allt från spökvandring på BMC (skolan), barrunda på 8 nationer, brännboll i Ekonomicum parken, flottbygge i Fyris ån (alla ramlade i bajsvattnet) till att klä ut oss sopsäckar, ha rundvandring i stan med hopknutna ben och kräftskiva. Allt ordnat av faddrarna som ställde upp och ordnade 2,5 perfekta nybörjar veckor för oss "Nollor". På detta sättet lärde vi oss också att hitta bland nationerna.
Veckorna slutade med den klassiska Nollegasquen dår vi skulle "Pimpa en cykel" och göra spex.
BÄSTA starten man kan ha!


Nollningen innebar flotttrace, spex, kräftskiva, brännboll, MYCKET skumpa, sopsäcksbarrunda, pimpning av cyklar med mera.

2. Nationerna:
Uppsala har 13 nationer exkl. Skåneland som är en nation för de som inte vill festa.
Sthlms nation även kallad Stocken, har enligt mig den bästa nattklubben och även den bästa lokalen. Varje torsdag är det mycket röj i kakelbaren.
Värmlands har en bra nattklubb på fredagar. Stort plus för Cocktail baren som är mycket snygg med många roliga drinkar. Nattklubben kallas även Köttmarknaden eftersom du kan se ett antal grovt hånglande par i biblioteket om du inte är allt för full.
Snerikes även kallas Snerkan har nattklubb tisdagar och fredagar. Tisdagarna brukar det vara full rulle, speciellt på våren och efter sommaren då de har sin "brygga" (uteservering) öppen! Fredagarna är dock mindre folk eftersom de flesta då befinner sig på Värmlands.
Det finns många fler nationer men det är dessa som jag oftast befinner mig på.

Det som är toppen med nationerna är priserna. ALLT ÄR BILLIGT! Gratis inträde innan 21. 50-60 kr efter 21 och sedan kostar en öl ca 19 kr och en drink ungefär 45 kr!!! Dessutom är alla på stället studenter och är där på samma villkor, supa bort sin pluggångest och hångla (mest på Värmlands). De flesta nationerna har dessutom fika och lunch på dagarna till mycket överkomliga priser.


Alex o Eric i Stockens soffa, Karro i en fåtölj på Snerkan, Cocktailbaren på Värmlands

3. Utelivet:
Nationerna är uteliv för dig som är student i Uppsala. Men givetvis finns det också "vanliga" klubbar, tex Birger Jarl, BJ eller Uppenbar.

4. Plugg:
Detta är väldigt olika beroende på vad du läser. Om du läser tex Medicin som vi gör på BMC är det mycket laborationer och seminarium. Om du läser juridik är det VÄLDIGT mycket läsning och STORA 18p tentor. Ekonomerna har mycket seminarium och inlämningsuppgifter. Bättre information hittar du på universitetets hemsida, om du är intresserad av medicin hittar du det här.


Mycket att plugga oavsett vad du väljer att läsa

5. Bostäder:
Direkt när du fyller 18, anmäl dig på bostadslistor i ALLA städer där du kan TÄNKA dig att plugga. För bostad är helt ärligt inte det enklaste. I Uppsala ska man anmäla sig på Studentstadens hemsida. Ju fler ködagar du har desto längre fram i kön kommer du. Du behöver bara vara medlem för att få ködagar, inte anmäla sig till någon bostad.

Flogsta är ett studentområde som ligger cirka 15 minuters cykelväg från Uppsala centrum. Det är många som börjar där och sen flyttar vidare (jag gjrode det). Enligt mig är det bästa området att bo på Rackarberget. Här är mycket studenter och nära till ALLT. Men återigen det beror på vad du pluggar. Ekonomicum ligger PRECIS vid rackarberget, BMC ligger precis vid Kåbo. Så det beror lite på om man vill bo nära skolan eller nära stan.
I Gränby och Gottsunda vet jag att det kan finnas lägenheter men det är väldigt långt in till stan (speciellt Gottsunda, bussavstånd).
Vad det gäller kostader, så kostar ett korridorsrum ungefär lika mycket var du än söker. Billigaste är om du BARA har ett rum. Om du vill ha egen toalett, dusch och pentry kan det stiga upp till 3000 kr/månad.
Om man inte klarar av att dela kök med andra kan man göra som jag gjort, köpt en lägenhet. Där jag bor är inte lägenheterna ÖVERDRIVET dyra, byggda 2004 och MYCKET fräscha. Ligger PERFEKT, 3 min till Economikum, 7 min till BMC och 5 min till stan. Bostadsrättsföreningen heter Kandidaten om någon är intresserad. 

6. Staden:
City är ganska litet (om man som jag har bott vid Malmö och varit mycket i Stockholm) med många fik och alla affärer som behövs. Hör finns bla H&M, Åhléns, Duka, Vero Moda, Face Sthlm, Solo, Carlings, Designtorget med flera. Det finns MÅNGA inredningsbutiker. Om man känner sig instängd är det bara att sätta sig på tåget i 40 minuter och så vips är man i Stockholm. Enligt mig är det bara Lagerhaus som saknas, men här finns Mique som också är rolig.
Hela staden är studentanpassad! Överallt finns det matställen med 10% studentrabatt. Taxi 202020 har 5% studentrabatt osv.


Uppsalas domkyrka (Skandinaviens största och högsta) i en väldigt dålig vinkel



/Katarina

Kommentarer
Postat av: L

Vilken inspirerande guide! Jag blir förhoppningsvis också uppsalastudent i vår om allt går som planerat, hoppas det är någonting du rekommenderar! Mvh Linnéa

2006-12-05 @ 12:57:50
Postat av: cjdwab

art jhdsgfj1 abcba233e2 here

2007-02-05 @ 14:46:18
URL: http://fm7.biz/abcba233e
Postat av: yhjbwh

see abcba233e2 here

2007-02-07 @ 02:45:04
URL: http://fm7.com/abcba233e
Postat av: ivagqo

Hi My Name Is ivalgy.

2007-05-13 @ 11:26:16

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0