Kärlek så in i norden

Det är intressant att resa utomlands och upptäcka hur man blir bemött. Jag har blivit otroligt bra mött och det är endast få gånger jag har träffat idioter som inte velat hjälpa mig. En kille som jag frågade om vägen till en gata, följde mig hela vägen dit jag skulle, en promenad på 15 minuter åt fel håll för honom. I vissa fall kan jag ana varför folk är så vänliga. Som blond, ung tjej med en vilsen blick är det säkert lätt att vara hjälpsam. De blir desto mer hjälpsamma när de frågar och jag svarar att jag kommer från Sverige. Jag har till och med haft personer som sagt att fransmän gillar svenskar och norrmän. Jag pratar givetvis inte om utseende utan nu gällde det vår pålitlighet. Mannen jag hyr lägenheten av var först inte speciellt intresserad av hyra ut den till han fick veta att jag var en utbytesstudent från just Sverige. Många fransmän som jag mött har en bild av svenskar som väldigt pålitliga, snygga, vänliga och att samhället Sverige är ett samhälle som är rättvist. Ingen kan bo i en hyresrätt i två år utan att betala sin hyra, men har man problem med att betala sin hyra kan man få hjälp.

 

En annan upptäckt jag gjort är att alla fransmän jag mött tror att Sverige är Grönland, eller ja i varje fall vad det gäller temperaturen. Min hyresvärd trodde att vi hade två meter snö hemma och det var efter jag sagt att jag kom från den sydligaste delen av Sverige. Jag berättade att vi hade ungefär samma vinterklimat som Dijon, men att det var blåsigare. Han trodde inte riktigt på mig utan visade med handen hur högt med snö vi hade. Jag försökte förklara om och om igen att jag kom från Malmö som låg typ i Danmark. Det gick inte så bra.

 

En annan rolig upptäckt var när jag kollade på BBC news på hotellrummet och de pratar om kylan i Sibirien och hur många som dör där varje dag på grund av kylan. Då utbrister nyhetsankaret, ”men kolla på Sverige, där dör inte folk på gatan varje dag”. För hela Sverige har samma temperatur och klimat som Sibirien. Det är intressant att få reda på hur andra ser på landet Sverige. Detta land som är så långt att när Skåne får vår den kommande veckan så har Kiruna åtta veckor kvar (OBS, endast en gissning med åtta veckor) till vår. Sverige som det avlånga land där naturen varierar extremt mycket mellan norr och söder.

 

Det är märkligt att inte de fransmän jag träffat tänker på detta. De måste ju vara utbildade i grundskola så att de har koll på norr och söder och klimatskillnader där mellan. Jag skulle ju aldrig tro att exempelvis Lille i norr har samma klimat som Nice i söder.

 

Häromdagen träffade jag en väldigt trevlig japanska. Hon var väldigt överväldigad och väldigt intresserad och hon blev inte mindre intresserad av att umgås med mig när jag berättade att jag var svenska. Hon utbrast i ett litet skrik och började sedan skratta. Sen påpekade hon gång på gång hur bra Sverige var och ”åhhh, det ska vara så fint och bra”. Det är alltså inte bara fransmännen som gillar Sverige och norden. Är det den genrella bilden av Sverige i världen? Är Sverige detta otroliga land med stabil ekonomi, pålitliga människor och isande klimat?

 


Katarina, okej kära föreläsare: Bornholm tillhör inte Norge och är ganska långt därifrån….

 


Kommentarer

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0