Kärleksdagen

Idag är det alla hjärtans dag. Det finns massor av sätt att fira denna dag. Jag har varit på Campus och haft föreläsning. Jag och M firade alla hjärtans dag i januari innan jag åkte. Vi drack champagne och åt tacos (heja den svenska knäppheten!). Idag kommer jag därför istället hylla landet jag är i. Frankrike har enda sedan mina små flickfötter kunnat gå längs Lyons gator haft en stor del i mitt hjärta. Det finns så många fina saker med Frankrike som gör att det alltid kommer vara en del av mitt liv. De många minnena från barndomens resor i Frankrike bidrar säkerligen med sin del.

 

Nice, Antibes, Montpellier, Seté, La Camargue, Orange, Provance, Bretange, Lyon, Avignon, Nîmes, le Pont du Gard, Paris, Bordeaux, Languedoc-Roussillon, Marseilles, Mulhouse. Ställena är många och fina. De jag nämnt är långt ifrån alla underbara platser som Frankrike erbjuder. Hade jag haft mina resedagböcker från min barndom hade jag kunnat nämna ännu fler underbara orter som förgyllt mitt liv. Hjärtat bankar och ögonen tåras när jag tänker på vissa av mina minnen jag upplevt i Frankrike, för att jag älskar det så mycket.

 

Evianspray, E. Leclerc, Ostronodling, kanalbåtsåkning, Pain de chocolat, Brie på en filt vid en sjö, besök i Roquefortgrottorna, vingårdarna, cornichons, Le petit Marseillais, kökbutiken i Paris, vita hästar i Camargue, orangearöda bergsväggar i Orange, citron och apelsinodlingar, knökliga vägar i bergen, senap i glas med seriefigurer på, Carrefour, Mercuré, Carcasonne, Laguiole-knivar, bad på turistorter, franskt hus utanför Nice, flertalet besök i sjukstugor på stranden, Super U, krukor mellan benen, soffgrupp på taket (eller var det Spanien?), espandrillos, ödlor i bergen, sommarskolsböcker på franska, flamingos och svarta tjurar, senap, Lacoste, mina första Converse, rosor i badkaret, flertalet födelsedagar, snäckor, tidvatten, Lejonkungen-bokmärken, saltvattenspooler, badmössor, miltals bilfärder och massa mer. Minnena och upplevelserna som bidrar till en otroligt kärlek. Jag älskar dig Frankrike!

  



/Katarina, tack mamma och pappa för att jag fått dessa upplevelser och minnen. Glad alla hjärtans dag!


Kommentarer

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0