Franska kulturen - bilmärken

Fransmännen är ett mycket stolt folk. Nationalismen känns vackla lite ibland, men kommer alltid komma tillbaka. De älskar sitt språk, sitt land och sin mat. Mycket av deras framtoning beror till stor del på detta.

 

Jag har sedan barnsben besökt Frankrike fler gånger än jag säkert kommer ihåg. Med en far i ett franskt företag och med ett otroligt intresse för bilar blev jag snabbt inskolad i den franska bilskolan. Att köra franskt var inte ett alternativt. Efter en padda (Citroën) som varit inne på verkstaden säkerligen fler timmar än familjen kört den var det blankt nej.

 

Efter ett liten undersökning längs min gata (rue Mariotte, Dijon) två gånger om dagen i tre dagar (ja, jag kan nog ibland klassas som nörd) har jag dragit slutsatsen att fransmännen inte håller med min far. Det är överlägset många fler franska bilmärken (framför allt Renault, Peugot och Citroën) än andra. Visst är det fler som kör Volvo och Saab i Sverige (endast sett en av varje här) men detta är extremt. Går du längs en gata i Sverige med 30 bilar så är inte 24 av dem av märkena Volvo eller Saab. Jag blev så paff av mitt resultat att jag var tvungen att kolla även idag, på en gata i en annan del av stan för att utesluta att det enbart var på min adress det bodde oerhört många lovers av franska bilmärken. Jag tog bussen ut till slutstationen i ett område som heter Talant (av en annan anledning egentligen). Jag räknade alla bilar som stod parkerade på höger sida och kom fram till liknande resultat. Beror detta på nationalism? Med en syster i ett franskt bilföretag så vet jag att franska bilar inte har den bästa kvalitén, absolut inte den sämsta heller i och för sig, men varför är resultatet så extremt?

 

Jag tror absolut att det kan ha att göra med nationalism och de sociala koderna i landet. Fransmännen har väldigt mycket känslor inför sitt land, sitt språk och sin kultur och många vill då säkert också köra konceptet fullt ut och väljer därför en fransk bil. Mycket hör säkert givetvis till traditioner, men det kan väl klassas som en social kod kan jag tycka.

 

Jag är absolut inte negativ till Frankrike och fransmän. Jag har blivit (nästan alltid) väldigt bra bemött och under min korta tid här har jag träffat flera underbart hjälpsamma människor. Jag kommer säkert ösa ur mig ett inlägg senare under min vistelse om alla underbara saker som finns i Frankrike. De billiga och även i flera fall gratis bussresorna som erbjuds i stan, den franska maten, det underbara vinet som Bourgignon vill förgylla min tid med, den otroligt stora supermarketen med matdiskar och ett matutbud som vi bara kan drömma om i Sverige, klimatet, ”siestan” mellan 12h-14h då det dricks vin och äts dessert och utan tvekan det vackraste landskap som dina ögon kan skåda!


Katarina, första dagen i skolan och huvudvärken är enorm. Wifi i Frankrike inte samma sak som Wifi i Sverige!

Kommentarer

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0