Din guide till Uppsalas jurister

Nu kommer folk (och mina vänner) tro att detta ska bli ett inlägg med fördomar. Nej, det ska det inte. Detta ska bli ett inlägg fyllt med sanningar.

Juriststudenterna är nog de mest hatade och missuppfattade i hela Uppsala. Ivarjefall de studenter som det surrar mest rykten om. Men jag ska försöka gå in i djungeln och reda ut skillnaden mellan sanning och rykte. Självklart kommer jag dra all över en gräns, men jag hoppas att ni förstår att det finns undantag.

När du står i kön till kassan på Jane Mars för att shoppa en tröja, hör du tjafset framför dig, "Jag har rätt att lämna tillbaka denna klänning fast det är spermafläckar på den och jag köpte den för 1 år sedan". Då vet du, AHA, en juriststudent som precis gått sin första (kan även hålla i sig till andra) termin. Efter någon terminer inser jursitstudenterna vad som är rätt och fel. Därför vill jag hävda att de juriststudenter som endast är "störiga" och otacksamma, det är de som läst en (möjligen två) termin. För att efter någon termin utvecklas från puppan till en fjäril (nästan, en fluga kanske).

När juristerna läst ett tag, inser de, vi är inte så häftiga som vi tror. Det finns program som är svårare att komma in på, program som är större och program som tillochmed har egna lokaler! Då blir de ödmjuka. Då går de att umgås med! Då är de gulliga, vänliga och man kan NÄSTAN tro att de läser medicin (för vi är alltid så snälla, (kanske)). 

Ryktet säger att juristerna symboliseras av mörk kostym, skjorta (rosa?), slips, backslick och mörka skor. Detta stämmer inte. Ja, skjorta och backslick är vanligare hos juristerna än på BMC, men come on. Så jävligt är det inte! Backslicken har nu mer ändrats till en slick med sidbena, den rosa skjortan är numera rutig. De mörka skorna har förändrats till ett par Stan smith (hos ekonomerna till Converse i vissa fall). Den mörka kavajen har blivit till en kofta eller tröja från Lyle and Scott.

När jag bodde i Skåne var det ett jävla liv om Canada goosen (ja, jag deltog i den motkampanjen). Men nu känns det som alla växt upp och insett att alla har den. På vintrarna kan kylan krypa ner till 20 minusgrader (INTE denna vinter), ska man då springa runt i en cape från H&M så lär du inte läsa så många fler terminer. Dessutom har jag sett en del jurister (och ekonomer) med Moncler jackorna.

Okej, nu till nationerna. Där ryktena stämmer väldigt bra överens med sanningen. Juristerna hänger på Stocken, Snerikes och Värmlands (ibland). Det är inte mycket mer att säga med det. Stora och populära nationer!

Juriststudenterna hänger inte bara på nationerna. Utan de pluggar faktiskt också. Juristlinjen är ingen enkel match. Det är otroligt mycket litteratur och väldigt annorlunda mot oss medicinare som spenderar en hel del tid på Labb.

Som avslutning tänkte jag beskriva undantagen bland juristerna. Det finns en och annan som faktiskt har palestinasjal. Det finns en och annan som ALLTID går klädd i hel kostym. Det finns en del som hänger på V-dala och Smålands. Det finns de som väljer att framstå som miffon när, "jag endast småspråkar med juriststudenter". Överlag är juriststudenterna precis som vi andra. Ute efter att festa, utbilda sig, skriva tentor och sedan när de fyra (oftast) åren är över, vara trött på nationslivet och åka vidare till Stockholm för en framtid som rika människor.

juridicum
Det bruna huset är Värmlands och i det gula huset håller juridiska fakulteten till.



/Katarina, gillar jurister

Kommentarer
Postat av: Amanda

Haha.. vad roligt och bra skrivet! Jag pluggade faktiskt på Ekonomikum hela förra året, men det var inte riktigt min grej så nu blir det SU istället! =)

2008-01-19 @ 11:37:11
URL: http://shoppingbloggen.com
Postat av: Debbie

Haha, min bror är jurist och det kan vara himla smidigt ibland när man behöver veta vad man har rätt till :P

2008-01-19 @ 12:00:41
URL: http://dendardebbie.blogg.se

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0