Armbandspyssel

armband storDe senaste två dagarna har jag pysslat väldigt mycket. Igår ägnade jag många timmar i köket. Jag bakade två riktigt goda pajer och bakade kanelbullar. Otroligt mysigt med matlagning. Dessutom underlättar det att ha lunchlådor i frysen, som man bara kan ta på morgonen nu när min kurs startar nästa vecka.

När jag var nere i Skåne nu senast var jag och mamma inne på Pärlshopen och shoppade loss lite. Jag inspirerades av CC Skyes kedjearmband. Mitt resultat ser ni på den stora bilden till höger. Jag ska nu berätta steg för steg hur jag gjorde.


MATERIAL

- Karbinhake (lås) i större variant
- Två ringar att fästa låset i
- Kedja (jag använde 40 cm)
- Sidenband (jag använde ca 40 cm)
- Två fästen till bandet som går att klämma ihop

- Stor tygsax och liten sax
- Superlim
- "Pillredskap" tex tandpetare, pinsett eller tops
- Tång

1. Jag började med att trä bandet genom kedjan. Sen klippte jag av bandet i ena änden. Tips är att klippa ett tvärsnitt eftersom det då inte fransar sig.
2. Jag vek bandet tre gånger. Lade lite lim mellan vikningarna så att änden skulle bli lättare att handskas med.
3. Lade lite lim i fästet, tryckte i den vikta och limmade änden. Därefter tryckte jag ihop fästet med hjälp av tången. Jag använde en tandpetare för att bandet skulle hamna rätt i fästet och fastna i limmet.
4. Den lilla saxen använde jag för att öppna den ena ringen. Fästets ring, kedjans yttersta ögla och karbinhakens ring satte jag på den öppnade ringen. Sen använde jag mig av en tång för att klämma ihop ringen. Då var låset monterat och ena änden av armbandet färdigt.
5. Jag kontrollerade att sidenbandet låg som jag ville. Sedan mätte jag ut bandet så att det stämde i andra änden. Där klippte jag ett tvärsnitt. Sedan upprepades steg 2 och 3.
6. Jag öppnade den andra ringen med hjälp av den lilla saxen. Därefter trädde jag kedjans yttersta ögla och fästets ögla på ringen. Med hjälp av en tång stängde jag ringen.
7.Simsallabim, "låsringen" monterad och armandet färdigt att sätta på sig.


+ Går att använda band i annan färg, bredd eller i annat material

+ Bandet kan göras längre så att en rosett kan knytas vid låset
+ Det går bra att använda ett annat lås
+ Det är lätt att göra
+ Inget behövs sys


Lycka till alla!


/Katarina, är en pysselfia

Kommentarer
Postat av: Debbie

Tuff variant du har gjort!! :D

2007-11-12 @ 17:00:25
URL: http://dendardebbie.blogg.se
Postat av: Kim

svar: Det kunde ha varit det, men icke! :P svar och bild ligger upp nu så ta dig en kik :) nu ska jag beskåda ditt SNYGGA armband!

2007-11-12 @ 19:06:18
URL: http://girlylicious.blogg.se
Postat av: Hanna

Vad duktig du är. Jag gillar också att pyssla,har gjort massa smycken. De finns i min blogg.

2007-11-13 @ 16:25:52
URL: http://hannafialotta.blogg.se

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0