Ankomsten

Vaknade av en dröm, som kommer bli sann. Hur jag försöker pruta ner priset på mitt körkort, eftersom jag missade min Risk etta i torsdags (eller var det onsdags). Kände hur det gror för mycket i huvudet och tände lampan. Första tanken går till hur skönt det är att vara ledig idag. Att inte behöva tillfredsställa 100-tals matgäster. Tryckte på knappen på fjärrkontrollen och huvuddelen i sängen höjdes, som om det vore en tillsägelse från gud. Läste 20 sidor i boken, som alltid ligger på mitt allt för låga sängbord. Kom fram till sida 357 och "MÅNDAG 9 NOVEMBER". Kände att det var slutet jag behövde. Solen sipprade in under rullgardinen, men jag orkade in dra upp den och kika vilket väder det var som infann sig. Drog på mig en klänning och gick ner för att äta den dagliga A-filstallriken. Påväg genom matsalsgången kände jag ett lugn, eller en känsla av att en förändring skett. Jag insåg, "det har blivit höst!". Mamma stod inte i köket, huset var knäpptyst, inga fåglar utanför, solen hade ett mörkare sken över trädgården. En, tro det eller ej, lättnad kom över mig. Det är höst! Äntligen ska jag sluta jobba. Jag ska flytta hem till mitt eget. Jag ska börja leva mitt eget liv igen. Jag ska rå om mig själv. Jag ska börja plugga igen. Jag ska lära mig nya saker. Jag ska upptäcka om det jag påbörjat även fungerar i en vardag.

Det känns ovant att skriva på tangentbordet. I sommar har datorn verkligen fått vila. Snart drar det igång med skola och höst, och då kommer en ny vän få komma in i mitt enkla hem och ligga under mina rörandes fingrar.



/Katarina, första dagen av lättnad

Kommentarer

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0