Kärleken till skåningar

Skåningar. Förmodligen det mest hatade och älskade "folket" i Sverige, kanske till och med världen. En hatad skåning, dialekten förstås inte, kläderna och sättet är "fult". En älskad skåning, härlig & lagom dialekt, sköna kläder och rör sig i takt till dialekten.

Även trots vi är så hatade är det många som älskar Skåne. Ja, det är ett underbar landskap. Sol, vind och vatten! Jag tänker lista mina favorit skåningar och min "hat-skåning".

BRA skåningar


Årets skåningar:

1. Michael Segerström från Skurup vann igår en guldbagge för sina insatser i Darling. Hans tacktal var det härligaste på länge. Jag vet inte ens om han kom fram till ett tack men allt var så skönt. En riktig skåning och en riktig skånska!

2. Rebecca Vinterbarn Elg har nog den härligaste rösten och dialekten jag hört på länge. Hon slår till och med Christer i P3 i "skönaste-röst-tävlingen". Varje måndag läser Rebecca en av sina krönikor i P3, och de är otroligt bra. Lyssna själva, hela arkivet finns tillgängligt!

3. Timbuktu, eller Jason har legat med flest tjejer i Sverige. Om man ska tro ryktet som ligger som en skugga över Sverige. Jag är inte en av de många tjejer, men självklart blir jag otroligt kåt när jag hör hans dialekt. Lundensiska in i det sista. I LÖVE!

Skåning att avsky:
GONZA (blatteskånska (ja, han kallas så)). Detta har inget med hans personlighet att göra, för helt ärligt har jag ingen aning om hur han beter sig, umgås eller är. Anledningen till detta är att jag inte pallar se honom. Varje gång han dyker upp i radio eller i den blå rutan avger jag ett skri och kanal byts. Gonzas dialekt och mitt sinne fungerar inte.

Ps. Lilleman ft Gonza i Tonårstankar är typ det värsta jag vet!!!
Ps2. Jag kan istortsett inga skånska ord förutom gump och balle. Så här hittade jag en ordlista som jag nu ska plugga in.



/Katarina, tycker att ful dialekt är AVTÄNDANDE

Kommentarer
Postat av: Tonårsmorsa

Oj, där ser man, jag som gillar Lillemans musik så bra! ;-)

2008-01-22 @ 19:10:18
URL: http://tonarsmorsa.se
Postat av: Sophie

Min pappa är skåning, så det går ju bara inte att hata skåningar när halva släkten kommer där ifrån!;)

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

2008-01-23 @ 07:38:20
URL: http://sophiesfashion.blogg.se
Postat av: L

Skånska är så mysigt!

2008-01-27 @ 23:14:37
URL: http://rockandrose.webblogg.se

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0