Studera i Uppsala!

nasse litenSka du läsa Biomedicin? Gör det i Uppsala!

Nu jämför jag bara Uppsala och Lund eftersom jag anser att de är de "riktiga" studentstäderna i Sverige. Det finns inga andra ställen i Sverige som har det utbudet för studenter som just Uppsala och Lund.

1. I Lund är Biomedicinarprogrammet endast uppbyggt enligt PBL (problem baser lärande) vilket jag själv som under hela gymnasietiden läste på detta sätt tycker är ett fruktansvärt sätt att lära sig saker på.
2. Uppsala är närmare till Stockholm (det du!)
3. I Lund är djurförsök INTE obligatoriskt. Hur kan man bli examinerad biomedicinare utan att ha gjort djurförsök? I Uppsala är det obligatoriskt och vi har en djurförsökskurs som även är en stoppkurs (klarar du ej kan du ej fortsätta). Uppsala är för övrigt enda staden där djurförsök är obligatoriskt. Om man inte tål djurförsök ska man inte bli biomedicinare!
4. Det finns tillgång till utbyte på fler orter (Lyon, Melbourne, Toronto och Jena) än i Lund (Liege och Aberdeen).

Det som är bra med båda är att det är mycket laborationer på båda orterna, det verkar som Lund har lika bra sammanhållning inom programmet som Uppsala har och det verkar vara lika bra studentliv i Lund som i Uppsala...

Upt 2007-05-09 17:12
Om man är mot djurförsök bör man inte läsa biomedicin enligt min mening.


/Katarina, Läs i Uppsala... det lönar sig!

Kommentarer
Postat av: jacqueline

Hej!

Jag har funderat på läkarlinjen på Uppsalas universitet, så jag tänkte fråga hur det var för dig när du började där? Hur ordnade du boende? Var det svårt att finna boende?

Hälsningar Jacqueline

2007-05-08 @ 17:21:17
Postat av: Katta

Hej Jacqueline!
Sök läkare i Uppsala. De pluggar på BMC precis som jag gör och jag vet att programmet är jättebra! Nu har jag köpt en lägenhet men först bodde jag två veckor på lägenhetshotellet på Klangsgränd 5 (lite osäker med gatunumret), sen 1,5 månad som inneboende i en lägenhet i Flogsta (ligger lite längre från stan är där jag bor nu men perfekt till BMC)
och sen hittade jag min nuvarande lägenhet. Så min bostadssituation var/är lite speciell. De flesta börjar med att bo i Flogsta och sen flyttar de vidare. Flogsta är det lätt att få bostad både i första- och andrahand. Det du NU ska göra är att gå in på www.studentstaden.se och registrera dig. Där står man i kö och då är det antalet dagar du varit registrerad som räknas. Annars finns det alltid rum eller lägenheter att hyra i andrahand men brukar då vara lite dyrare. Dessutom vet jag att Norrlands nation hade en del rum lediga. Ring runt och hör med de olika nationerna hur det ligger till! Om du vill veta hur det var under den första tiden här kan du kika in på min pixbox (http://katarinasn.pixbox.se) för där finns bilder från nollningen eller så kan du kika i mina arkiv från augusti och september. Jag bloggade under hela min första tid i Uppsala som för övrigt var underbar :) Kom gärna med fler frågor om du är intresserad, men det viktigaste.... Registrera dig på studentstaden.se oavsett om du är osäker på att plugga eller inte!

2007-05-09 @ 12:29:40
URL: http://shoeholic.blogg.se
Postat av: Ingrid

Fast så finns det ju de som är emot djurförsök, då är det ju tur att Lund finns :)

2007-05-09 @ 15:01:15
URL: http://ingha.blogspot.com
Postat av: Katta

Re Ingrid: Om man är emot djurförsök ska man ABSOLUT inte läsa biomedicin....

2007-05-09 @ 16:27:11
URL: http://shoeholic.blogg.se
Postat av: jacqueline

Tack för all hjälp, verkligen!
Ska spana in din sida nu.

2007-05-09 @ 16:52:43

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0