Malmö Vs. Sthlm

Efter att ha bott 8 år i Malmö, 10 år i Skanör, besökt Stockholm minst en gång per månad i 2 år och nu bott 6 månader i Uppsala och under denna tid besökt Stockholm många gånger har jag upptäckt stora skillnader mellan norr och söder. Det är inte bara klimatet och storleken som skiljer Malmö från Stockholm. Skillnaderna är många och likheterna få! Vilket är bäst? Det får ni själva avgöra. Jag ger min sida på "problemet".

Stadens uppbyggnad:
Stockholm har en stor innerstad med förorter som ligger långt bort. Malmö är mycket mindre. Det finns inga förorter och om man skulle kalla tex Rosengård förort så är det buss avstånd dit.
Stockholm är mer uppdelat. Söder är verkligen söder och har du bott på Östermalm i många år är du aldrig på Söder (eller hur Jesper?!). I Malmö är det inte lika uppdelat (ENDAST Rosengård). Iofs Möllan är lite mer Indiepop med det är många brats som också har hittat dit pga den billiga ölen.

Modet:
Malmö är efter. Ledsen för er som bor där eller kanske ledsen för er Stockholmare som dras med fult mode hela tiden (om det nu är det). I Stockholm är det fler som verkligen VÅGAR leva ut sina modedrömmar. Man ser fullt med pälsmössor, höga knästrumpor och väskor snett över bröstet. I Malmö kollar folk konstigt på mig med mina knästrumpor (tex idag) och jag är tillsammans med tanterna den enda som har pälsmössa (nästan).

Djuraktivisterna:
Dessa har jag aldrig sett i Stockholm. Var är de någonstans? I Malmö står de med stora plakat, sprejar ner pälsaffärsfönster och spottar på folk med minkpäls. Jag tror att vädret påverkar detta lite. Det går inte att leva uppåt landet utan en varm jacka och många varma jackor innehåller just gåsdun med eller utan päls.

Väskor:
I Malmö är det så otroligt mycket mer falska väskor än i Stockholm. Har nog mycket med att göra att de riktigt stora märkesaffärerna finns här och sedan är innerstadens befolkning rikare i Stockholm. Tittar du ut i Stockholms förorter är det lika mycket falska väskor som i Malmö.

Canadian Goose:
En jacka som verkar vara mer godkänd i Stockholm än i Malmö. Detta kan också bero på vädret. För vem behöver egenligen en jacka för -25 grader i Malmö? Egentligen?! Många tycker att det är överdrivet att ha jackan i Malmö, men i Stockholm kan det faktiskt vara nödvänligt och har kanske där en bättre stämpel.

Natur:
Malmö har strand och bad inte alls lång bussfärd ifrån staden medan det tar längre tid för att komma till vatten från Stockholms innerstad. Sen har Malmö Pildammarna som är en underbar park och gigantiskt grönområde 3 minuter från innerstaden. Stockholm har bara humlegården (nästan). Hallå vad är det, en skit plats för hundar? Men dock härligt med vatten som går genom hela staden, långst strandvägen och framför Dramaten.

Folket:
I Stockholm känner du igen mycket folk från tv, filmer och andra kändisar. Så är det inte RIKTIGT i Malmö. Dock träffar man folk som man känner i Malmö. I Stockholm känns det som en tillfällighet om du träffar någon du känner.

Fjällräven jackorna:
Finns hur många fjällisar som helst i Stockholm och vanligast är de röda på tjejer i 14-15 års åldern gående längs kungsgatan. I Malmö ser du aldrig de stora Michelingubben jackorna från Fjällräven. Bra eller dåligt? Det väljer ni själva!

Personliga åsikter:
Jag älskar verkligen Stockholm och har gjort den enda sedan jag var liten. Ville bo där till för några månader sedan. Stockholm är lite för stort för mig just nu. Dock skulle jag helt klart kunna tänka mig att bo där om några år. Festa, jobba & äta sushi med vänner & vin!

Västra hamnen och pildammarna är otroligt mysigt på sommaren. Mysigt att spela brännboll, sola, bada, mysa, grilla och ja, ALLT! Men helt ärligt, Malmö kommer jag ALDRIG flytta till i hela mitt liv. 3 års gymnasietid där räckte för min del. Dock kan jag tänka mig att flytta till Lomma eller Skanör när jag är 50 och har äldre barn. Malmö är för trångt och instängt för mig del! Jag vill kunna fälla ut mina vingar ordentligt........

Ps. Likheten jag hittade var dialekten. I båda städerna ligger dialekten på "Sveriges fulaste-lista". Stockholm på första plats och Skånskan på andra plats.


/Katarina, nysig i näsan

Kommentarer
Postat av: Sophie

Du borde testa Sthlm!;)

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

2007-02-15 @ 09:36:48
URL: http://sophiesfashion.blogg.se
Postat av: Fröken J

Kul lista måste ju hålla med dig är ny i malmö.
Och för att det skall var Sveriges tredje största stad så är de efter o man kan typ inte ha vad man vill här utan folk glor, det är konstigt!!!

2007-02-16 @ 10:55:56
Postat av: Katta

Re Sophie: Eftersom jag nu bor i Uppsala kommer det väl bli att jag drar mig mot Sthlm när jag är färdig Biomedicinare. Beror ju lite på jobb, men jag gilalr Sthlm :)

Re Fröken J: Malmö är väldigt fint och mysigt men har fler nackdelar än Sthlm. Därför föredrar jag Sthlm. Men man måste VÅGA vara sig själv, jag har mina knästrumpor och min pälsmössa ändå, vill de titta varsegoda :)

2007-02-16 @ 16:43:14
URL: http://shoeholic.blogg.se

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0