Valborg, ett suparpåfund

Valborg i Uppsala är någon alldeles speciellt. Valborg i Uppsala är en en kväll med en glas vin och en brasa. Nej, i Uppsala varar Valborg i 5 dagar, ivf för mig och mina "fancy" vänner. Alla firar vi lite olika men jag tänkte berätta det "vanliga" sättet och sen ska jag givetvis berätta vad VI ska göra. Dessutom fick jag lite information från min "jurist", Nils om en lite skojsig grej de ställer till med....

Vår Valborgs vecka
Torsdag: Förfest med "våra" läkare vid 19 tiden. Sen drar det vidare till Stocken för en "vanlig" kväll bland jurister och ekonomer och alla andra i Uppsala. Ett tips är att vara där tidigt det lär vara rejält med folk.
Fredag: De flesta av mina vänner ska förfesta och sen åka till Kalmar där det är Pangmusik och The Concretes spelar. Jag själv ska vara med Alex, Malin, Lill-Karin och Ada när de bygger sin flotte samtidigt som öl-tältet där har bartömning. Sen åker vi till Kalmars och tittar på The Concretes. Denna dagen har vi räknat ska vara vår "lugna"dag då vi tar det lite lugnt.
Lördag: På kvällen är det ju VELVET V-dalaDarren Hayman och The Secondary Modern spelar.
Söndag (Kvalborg): På dagen vill jag väldigt gärna titta på alla flottar som ligger upplagda vid starten. Sen på kvällen är det inte riktigt bestämt vad som blir. Många nationer är öppna. Eftersom vi är många som har festivalpass på V-dala så lutar det lite ditåt. Denna kväll spelar Lakkso där.
Måndag (VALBORG):
- Vi samlas nere vid ån vid 08:00 där alla Uppsalas biomedicinare ska käka gröt-Champagne frukost.
- Sen drar vi till Ekonomikum och tittar på när Joels band, The Ricochets spelar vid 10:10. I parken ska det sedan ätas jordgubbar och drickas skumpa.
- Sen drar det vidare till V-dala där det är Popgalopp (Champagnegalopp) och Familjen spelar.
- Sen är det hem och duscha av sig all champagne!
- Vidare vet vi inte vad vi ska göra. Stockholms är uteslutet eftersom det är fruktansvärt med folk där. Men vi får se.... Kvällen får bestämma mitt öde!!!

En "vanlig" Valborg:
- 07:30-08:00 samlas man hemma hos någon, i Economicumparken, nere vid ån eller på någon nation för att avnjuta Champagne och enligt tradition ska det vara med gröt.
- Sen drar man ner till Ån för att titta på forsränningen som börjar vid 10:00 eller så beger man sig till Economicumparken för att lyssna på liveband och käka sillunch enligt tradition.
- EXAKT 15:00 är det mösspåtagning utanför Carolina rediviva och sen ska det springas ner för Carolinabacken backen. Som inte går eftersom det är alldeles för mycket folk.
- Promenaden leder för de flesta till någon nation där Champagnegaloppen brukar vara i full gång vid 15:30.
- Hem och dusch!
- På kvällen är det antingen utgång på någon nation (Stockholms, Värmlands och Snerikes är populärast) eller fest på annat håll.

Lite roligt som tre killar fixar:
Inatt berättade Nils att tre jurist kompisar till honom har hyrt 3 pooler, 45000 liter vatten och bastu med mera som de ska ställa upp vid Economicumparken och där ska ett poolparty äga rum från 10:00 till ungefär 14:30 (beger sig till galoppen vid 14:30) på Valborg.

Vill ni läsa mer om Valborg klicka in här:
Uppsala.com, Forsränningen, Nationerna, Uppsalas studentradio, Uppsala Poolparty eller Uppsala bloggen

Hur firar ni er Valborg?



/Katarina, är mätt

Kommentarer
Postat av: Natalia

Det är nu jag undrar varför jag inte nöjde mig med sjuksöterska programet hemma i Sverige. Vill också ha fem dagars fest och kul. Men inget mer smugglat danskt hallon starkvin på Valborg fler gånger. Slutade i flörtande med gipsad näsa ;) ser det än som en livserfarenhet än! Som ni retades mig efter den kvällen. Och du, näsan var inte ivägen. Jag lovar! Prova själv ;)

2007-04-25 @ 22:43:28
URL: http://studentka.webblogg.se
Postat av: Ingrid

I Uppsala såklart!
Hurvida man orkar med alla aktiviteter återstår att se. På Valborg lär man vara äckligt bakis och kommer förmodligen bara orka fram till champagnegaloppen.


2007-04-26 @ 08:05:27
URL: http://ingrid87.blogspot.com

Berätta!

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

Mail: (publiceras ej)

Blogg:

Åsikt:

Trackback
RSS 2.0